Svekker digital tilgjengelighet kunstens eksklusivitet?

Art-Project_Square_Art_5

Foto: Tilhører Google. Bildet forteller om opplevelsen man får av å være på nettutstilling. «Art Project powered by Google er måte å si at dette er en moderne og innovativ måte å fremstille kunsten på.

http://www.munchblog.no/2012/07/06/munch-museet-pa-google-art-project/

Denne bloggen kommenterer bloggen fra den vedlagte linken. Tittelen lyder slik «Munch-Museet på Google Art Project». Kretsløpsteorien blir anvendt i denne bloggen. I boka » Det Norske Kunstfeltet» skrevet av Dag Solhjell og Jon Øien, defineres tre typer kretsløp:

Det eksklusive kretsløp: Inneholder symbolsk kapital, med få kunstnere som kommer inn i gruppen. Elitegruppen. Her gis det kunstnerisk anerkjennelse og symbolske tilskudd.

Det inklusive kretsløp: Så mange som mulig inkluderes i samfunnet, altså fokus på bredde. Den kunstneriske kvaliteten kommer etter bredden. Dette kretsløpet er inneholder politisk kapital som gir offentlige tilskudd til aktørene her.

Det kommersielle kretsløpet: Her tiltrekkes man inn og innehar økonomisk kapital det vil si at kunstens verdi og inntekt på kunstmarkedet er det man måler etter.

I 2013 er det tid for å feire Munch sitt 150 års jubileum. Det er flere events i år som omfatter denne feiringen. Flere ulike aktører innen kunstfeltet har fått en interessant oppgave med og skreddersy ett event.

I tillegg har nå Munch Museet gått i samarbeid med selveste Google i et prosjekt ved navn Google Art Project. Dette prosjektet handler konkret om å gi så mye folk som mulig tilgang til utvalget av Munch kunstverk via nettutstilling. Du som besøkende lager din egen utstilling av Munch sine malerier. Et slikt prosjekt rettes mot det inklusive kretsløpet. Altså en rekkevidde mot bredden av publikum.

Ideen ved prosjektet er å skape høy aktivitet blant publikum i bruk av nettutstilling.  Tidligere har man symbolisert den høye kunstneriske kvaliteten i en fysisk utstilling. Skaper ikke dette et annet forhold til kunsten for publikum? Fokuset til prosjektet virker rettet mot en mer praksisorientert handling fra publikum. Før har den besøkende laget seg en oppfatning av å studere kunstverk i et utstillingsrom uten å ha vært involvert i oppsetningen av verkene. En helt ny type form for formidling mot publikum via digitale tiltak er blitt satt i bruk her. Kommunikasjonen av kunsten basert på hvert individs preferanser er en nyskaping av helhetsopplevelsen av kunst. En besøkende via en nettutstilling kan kanskje også være mer intimt fordi publikum får være selektiv med på en»hands-on approach» som ikke har vært mulig før digitaliseringen.  Mottagelsen digitalt er ikke samme type kundeservice heller. Publikum får selv rangere verkene etter sine preferanser. Man kan lukte spor etter markedsføring og skapelsen av salgsinteresse av kunst i dette tilfellet.

Kommenter for å skape god faglig dialog!

Legg igjen en kommentar