En utstilling med sterk kontekst

Kunstnernes Hus er for tiden aktuelle med utstillingen Krigens skygge. Politisk kunst i Norge 1914 –2014 som er kuratert av Kari J. Brandtzæg. Det er valgt ut 150 verker av en rekke kunstnere, og rammen for utstillingen er overgangen fra en heroiserende krigsikonografi til en tematisering av krigens menneskelige lidelse i kunsthistorien, slik vi leser i utstillingens brosjyre.

En utstilling defineres i Solhjell og Øiens ”Det norske kunstfeltet” (2011) som ”ett eller flere rom med kunstverk, innredet slik at alt i rommene peker mot kunstverkene, og som er tilrettelagt for at publikum kan bevege seg fra verk til verk for å betrakte dem.” Scenografien i Krigens skygge, også formet av kuratoren, bærer spesielt preg av dette. I andre etasje henger et skilt som signaliserer hvor utstillingen starter, det er lagt til rette for å betrakte kunstverkene i en bestemt rekkefølge. I det første rommet er taket som vanligvis slipper inn naturlig sollys tildekket av et sort klede, belysningen er dempet og veggene er mørkmalte. Stemningen er dyster, og man ser motiver som tydelig tilhører et krigslandskap – som gasstanker og malerier av marsjerene soldater. Når man skal bevege seg inn i det neste rommet, endres omgivelsene drastisk. Der er det naturlig sollys, veggene er malt hvite, gule, røde. Kunstverkene skiller seg fra de man nettopp har sett i det første rommet, det er ikke lenger helikoptre og granater, nå er det mennesket, følelser og politiske ytringer. Alt er lagt til rette for at kunsten skal stå i fokus, og omgivelsene er med på å bestemme hvordan publikum opplever kunstverkene.

Solhjell og Øien skriver også om paraverk, elementer som omgir kunstverkene og forteller om dem og skaper forståelsesrammer. Dette kan for eksempel være en utstillingsbrosjyre eller en etikett. I brosjyren kan publikum lese om rammeverket for utstillingen, og flere av kunstverkene har etiketter som forteller om verkets kontekst. Krigens skygge hjelper paraverkene publikum å forstå konseptet for utstillingen og betrakte kunstverkene i lys av dette, slik også omgivelsene gjør.

«Krigens skygge. Politisk kunst i Norge 1914 – 2014» Utstillingsbrosjyren, et paraverk. Bilde: tatt selv

 

Utstillingen står for øvrig frem til til 29. mars, dersom du skulle ønske å se den selv.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s