Ulovlig visuell kunst

Et aktuelt tema i faget galleri og museum ved BI er publikumsutvikling – hvordan kan man øke kunstinteressen eller legge til rette for kunstinteresse? Et spørsmål som er interessant å se på i den sammenheng er den unge gruppen som er glad i kunst, men som ikke har lov til å utøve den.

Vi vet at kvinner jevnt over viser større kunstinteresse enn menn og at desto høyere utdanning, desto større andel går på kunstutstillinger (Solhjell og Øien, 2012, s. 285 og 97). Det er da av interesse å øke andelen av de som ikke går under denne beskrivelsen. Graffitimiljøet består svært sjeldent av eldre kvinner med høyere utdanning, og kan derfor være en god ressurs for et mer fargerikt og inkluderende kulturliv, og berike den visuelle kunsten med nye uttrykk.

Jeg vil vise hva vi fikk se da kultur og ledelse var på en guidet graffiti tour i Berlin. Alle bilder er tatt av meg, og hvis du ønsker å delta på en graffiti tour i Berlin bør du slutte å lese nå (spoiler alert).

11005913_10155265511010383_776639646_n

Kunstneren bak dette verket kaller seg C215, og maler ulovlig. Da han skapte      dette verket tok han på seg refleksvest og hansker og lagde et falsk dokument  som viste at han hadde tillatelse, før han begynte på verket sitt ved en  boligblokk midt på dagen. Etter en stund kom det to politimenn og lurte på hva  han drev med. Han viste dem «tillatelsen», politimennene ble begeistret for  kunsten hans, og det endte opp med at de tre tok et bilde sammen som C215 la  ut på sosiale medier.

  11022945_10155265510995383_1157790300_n

«Astronaut / Cosmonaut» av Ash. Dette ble lovlig skapt.
Når man skal leie inn en graffitikunstner til å male på en vegg er det viktig å velge en som blir respektert i miljøet – og på den måten unngå at andre maler over/ødelegger det opprinnelige verket (såkalt «toying»).

11004925_10155265510950383_2028890288_n

«No child is born a criminal». Den er lagd på ulovlig vis, med rullesett og forlengelsesskaft for maling. Arbeidet tok to timer og ble utført på natten.

”Her kan kunsten (i det offentlige rom) også få en politisk karakter, og tjene en rekke formål som står utenfor kunsten» (Solhjell og Øien 2012, s.145).

I dette sitatet ser man ikke på graffiti som kunst i det offentlige rom, til tross for at betydningen av ordene også har relevans for tagging og graffiti.

11006189_10155265906455383_1950950277_n

«Berlin Kidz» er en organisert gruppe med malere (crew). De har skapt en unik font som er plassert ulike steder i Berlin. Alt de gjør gjøres ulovlig, og de firer seg ned fra hustakene med tau for å male på denne måten.

På samme måte som med mye annen kunst, handler også graffiti mye om å kommunisere med en målgruppe. Når det blir lagd store, fargerike verk kan målgruppen være befolkningen i området, mens små tagger handler mest om å kommunisere med andre i taggermiljøene.

Reklamer

2 thoughts on “Ulovlig visuell kunst

  1. Overskriften og innledningen din fanger leserens interesse umiddelbart. Du går rett på sak og gir oss en innføring i hva denne teksten skal dreie seg om.
    Du stiller et spørsmål. Hvordan kan man øke kunstinteressen eller legge til rette for kunstinteresse? Argumentasjonen eller selve poenget i teksten går på at graffitimiljøet svært sjeldent består av kvinner med høy utdanning, og at det derfor kan være hensiktsmessig å implementere det i kulturlivet for å oppnå inklusive kulturpolitiske mål. Fordi nevnte segment viser størst kunstinteresse. Dette er en vanntett, og dessuten veldig god refleksjon som viser at dette er noe du har streke meninger rundt. Kanskje du kan få noen statsstøttede aktører til å lese teksten din og på den måten bli inspirert til å iverksette tiltak?
    Som en konstruktiv tilbakemelding kan det nevnes at poenget, eller svaret på spørsmålet du stilte i starten, kommer svært tidlig i teksten, faktisk rett etter innledningen. Du kunne med fordel fått et mer slagkraftig innlegg om du hadde avsluttet med denne refleksjonen.
    Innlegget har en personlig karakter jeg liker godt, og det løfter lesergleden mange hakk at du har med så mange bilder du har tatt selv. Det virker som at Berlinturen var en prosess der du har skaffet til veie informasjon, for deretter å bearbeide det til et blogginnlegg. Med andre ord har du ikke bare brukt en kveld på dette, men valgt å ta leserne med på en lengre tur. En guidet graffiti tour i Berlin, for å være mer spesifikk.
    Ett tips til deg kan være at du kan tenke mer på at all informasjon, utsagn eller vurderinger du bruker bør ha en rød trå, og samles på ett eller annet tidspunkt slik at du unngår umotivert informasjon. Mindre er ofte mer. Når det er sakt skal det også sies at teksten viser at du er en kilde til nettopp dette, mye god informasjon ikke alle vet fra før. Lite visste jeg om at det å male over andres tagging kalles toying. Du får frem informasjon rundt inklusiv kulturpolitikk og publikumsutvikling. Du viser frem en nisje og et sosialt system i kulturnorge kanskje alt for få vet for mye om. Og nettopp dette og bruk av pensum formidler du på en solid måte!
    Avslutningsvis, i tilegg til den vanntette argumentasjonen din om implementering av graffitimiljøet for en mer inklusiv kulturpolitikk, kan du faktisk gå så langt at du reflekterer over hvilke ringvirkninger et slikt tiltak har å si for samfunnet. En inkludering av grafitti og taggemiljøet bidrar ikke bare til å få et bredere publikum og å dra god kunst opp av rennesteinen. Det kan kanskje bidra til en legitimering av og en minskende kriminalitet rundt ulovlig visuell kunst.

    – Love
    Guro

  2. Liker dette innlegget spesielt godt på grunn av tematikken du har valgt å skrive om. Overskriften Ulovlig visuell kunst fanger interessen umiddelbart. Det er også spennende at du snakker om din opplevelse rundt gatekunsten i Berlin. Denne storbyen er helt klart en av de største på dette området i Europa. Berlin ligger langt foran de fleste storbyene når det gjelder utviklingen av både lovlig og ulovlig gatekunst.

    Jeg syns det Solhjell og Øien trekker frem om at ”kvinner jevnt over viser større kunstinteresse enn menn og at desto høyere utdanning, desto større andel går på kunstutstillinger” (Solhjell og Øien. 2012, 285) er spesielt interessant. Denne forskningen er basert på tilfeldig utvalgte besøkende ved Galleri F15, Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst og Nasjonalgalleriet. Det hadde vært spennende med en egen forsking på dette med gatekunst. Jeg er usikker på om man kan si det samme om kunstinteressen på akkurat dette feltet (graffiti/gatekunst).

    Jeg er enig i det du trekker frem om at graffiti miljøet sjeldent består av eldre kvinner med høyere utdanning, men jeg tviler på at det er stor forskjell mellom kvinner og menn når det gjelder akkurat denne tematikken. De fleste som er interessert i akkurat dette feltet er nok sterkt representert av den yngre generasjonen. Jeg vil allikevel trekke frem en sak NRK publiserte 10. desember 2014. Saken handler om den tøffeste dama jeg vet om, Elisabeth Knap, en 72 år gammel kvinne som gjør noe de fleste av oss ikke forbinder med pensjonister. Hun gjør opprør mot alderen, og har bevisst bevegd seg inn i dette miljøet. Derfor vil jeg også si meg enig i at den eldre generasjonen absolutt kan være en god ressurs for et mer fargerikt og inkluderende kulturliv (http://www.nrk.no/sognogfjordane/oppror-mot-alderen–_-72-ar-og-taggar-1.12091062).

    Det andre poenget du trekker frem fra pensum vil jeg si er mer aktuelt. Du skriver om dette i forhold til hva kunstneren ønsker å formidle. Hadde vært spennende hvis du hadde drøftet mer rundt dette temaet i forhold til kunstpolitikken rundt lovlig og ulovlig gatekunst.

    Bortsett fra dette syns jeg teksten er interessant, spesielt vil jeg trekke frem alle bildene du har tatt selv.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s