Publikumsvandring?

De aller fleste av oss vil vel si seg enig i at gallerier og museer er noe som hører til i storbyer. Men er det egentlig så mange av oss som faktisk besøker disse jevnlig – eller i det hele tatt? Jeg har bodd i Oslo i snart seks år, og har fortsatt til gode å dra på et galleri eller museum. Hvorfor? Det føles nok både til utilgjengelig og litt skummelt. Det er litt for fint det, å dra på galleri eller museum for meg som er student. Jeg hadde sikkert likt det, og det hadde garantert mange av mine venner og. Kanskje er jeg midt i en litt glemt eller oversett målgruppe det ikke satses på å nå ut til fra galleriene sin side. Men kanskje det er nettopp her de kunne funnet et stort publikumsgrunnlag.

For å nå ut til studenter i en travel hverdag er det nødvendig å være der studentene er. Altså på sosiale medier og nett. Som aftenposten skriver, sjekkernær halvparten av alle nordmenn mobilen eller ipaden sin en gang i timen eller oftere. Jeg vil tro at det nok er en god del oftere enn det og, gjerne hos de yngre. Vi er raske i å vurdere ting, like eller ikke like. Vi er også blitt veldig selektive i hva vi velger å følge og få informasjon fra etter å ha nærmest vokst opp i den teknologiske massen av informasjon. Derfor vil det også være veldig viktig å velge rett kanal for å nå ut med info.

Artikkelen «Social media and cultural interactive experiences in museums», (Nordisk Museologi) bygger også opp under viktigheten av sosiale medier for å nå ut til et nytt, yngre publikum. Oversatt skriver de:

«Sosiale medier har både kortsiktige og langsiktige effekter på museum læring og kommunikasjon. For å realisere de umiddelbare mulighetene i sosiale medier, museer må jobbe med designere, kommunikasjonseksperter og pedagoger for å reengasjere unge mennesker og lokalsamfunn. (…) Denne strategien kan oppfordre publikum til å svare på hva de oppdager og relatere det tilbake til seg selv på måter som er meningsfullt for dem

Det er altså svært viktig å engasjere publikum til å selv bidra, og å ha en toveiskommunikasjon. Vi vet at Facebook langt på vei er overtatt av ”foreldregenerasjonen” og at Instagram er blitt det nye store for de yngre. Dermed er det kanskje naturlig å satse like mye på bildetjenesten. Jeg tror også det er viktig å ikke undervurdere jungeltelegrafen og også effekten av den fra kjente fjes. Selv om det nå kanskje skjer gjennom for eksempel Instagram, kan omtale fra en kjent blogger eller kjendis gjøre mye for besøkstallene til et sted. Det er altså (naturlig nok) de fortjente markedsføringsplattformene som påvirker målgruppen mest. Det sier også litt om hvordan vi tenker. Det sosiale er viktig, både på og utenfor telefoner, nettbrett og pc og det hadde nok galleriene og museene tjent på å reflektere.

Jeg tror både museene og galleriene hadde vært tjent med å se på seg selv som en sosial arena der folk kan møtes, nyte og lære om kunsten, med utgangspunkt i museets/galleriets samling. Med en holdning om at museer er til for publikum, vil det også virke mer tilgjengelig for folk flest. For å treffe studenter tror jeg det er viktig å lage en form for ”hype” rundt stedet, gjøre det interessant og tilgjengelig. Og gratis. Hvis et galleri eller museum får til det, tror jeg det er stor sannsynlighet for at studenter og andre i samme aldersgruppe vil strømme til mer og mer.

Nationalmuseet benytter instagram for å nå ut til publikum, og får god respons. - skjermdump: Instagram @nasjonalmuseet
Nationalmuseet benytter instagram for å nå ut til publikum, og får god respons. – skjermdump: Instagram @nasjonalmuseet

 

http://www.aftenposten.no/jobb/Nordmenn-er-mest-mobile-7187960.html

Reklamer

One thought on “Publikumsvandring?

  1. Jeg syns du har skrevet et veldig bra og ærlig innlegg her.

    Du tar opp en følelse jeg også kan kjenne meg igjen i, nettopp det at det kan føles litt skummelt å gå på kunstutstillinger fordi det «litt for fint». Jeg syns også at det er bra du kommer inn på de «litt glemte eller oversette målgruppene», fordi dette er noe jeg tror mange kan se seg enige i. Det er ikke alltid så lett å vite når de ulike utstillingene er. Jeg syns derfor det er veldig bra at du tar opp gallerier og museums sin bruk av sosiale medier i forhold til å skaffe seg et publikumsgrunnlag, da dette som du sier er en veldig viktig plattform i dag. Jeg tenker likevel at du kunne tatt med at flere av galleriene og museum i dag faktisk ikke ønsker å rekke ut til alle og enhver. Med dette mener jeg at flere utstillingssteder allerede har et eksisterende publikum, og de ønsker at nye potensielle publikummere skal oppsøke kunstutstillingene deres på egen hånd. Med andre ord så kunne du kanskje nevnt noe om det inklusive kretsløpet her i forhold til det eksklusive- og det kommersielle kretsløpet. For det er jo ikke slik at alle utstillingsstedene går innunder «alle skal med» prinsippet, og da føler man seg også kanskje litt fortere ekskludert som publikummer når man ikke mottar en invitasjon?

    Alt i alt så syns jeg dette er et veldig bra innlegg som fanget min interesse, og som også har flere gode tips til hvordan utstillingsstedene i Oslo kan få seg et større publikumsgrunnlag!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s