Munchmuseet og publikumsutvikling blant unge voksne i Oslo

Fredag 30.01.15 åpnet utstillingen Melgaard+Munch – The End of It All Has Already Happend. Utstillingen undersøker forholdet mellom Bjarne Melgaard og Edvard Munch, hvor kurator har integrert de to kunstnernes verk til en ekspressiv symbiose.

Edvard Munch er vår tids mest eminente kunstner, og den permanente samlingen på Tøyen skal innen 2018 flyttes til nye lokaler på Bjørvika.

Med tanke på publikumsutvikling er det grunn til å tro at Munchmuseet møter noen utfordringer: Samlingen på Tøyen er permanent og Munchs ikoniske verk er gjenprodusert utallige ganger, og er svært kjent for folk flest. De øvrige aspektene kan føre til at nysgjerrigheten blant den vanlige mannen i gata allerede er mettet og at Munchmuseet sjelden oppsøkes mer enn en gang i året i snitt per beboer i Oslo.

Den nye utstillingen viser en innovativ og avantgarde måte å utvikle publikumsgrunnlaget på. Ikke bare aktualiseres Munch i lys av Melgaard, men vernissagen som kickstartet utstillingen var et samarbeid mellom utelivsaktøren Jæger (www.jaegeroslo.no) og Smugvisning (www.smug.no). Happeningen er tydelig rettet mot det eventorienterte publikum (Solhjell og Øien, 2012).

Facebookeventen var lukket, og hvis man ønsket å delta på åpningen måtte man sende e-post til Munchmuseet. Dette signaliserte en form for eksklusivitet, samt gjorde åpningen hip og svært aktuell for unge voksne i Oslo. Denne eksklusiviteten indikerer at vernissagen på Munchmuseet kan plasseres i det eksklusive kretsløpet (Solhjell og Øien, 2012) ettersom et lite antall blir utvalgt til å kunne delta. Likevel er det ikke slik at publikummet er håndplukket ut ifra elitistiske regler, men at det har foregått på en relativt demokratisk måte. Dette plassere eventen mellom det inklusive og det eksklusive kretsløpet.

Munchmuseet evner å tenke utenfor boksen, og har forstått hva som vil skape en buzz blant unge mennesker. Ikke bare gjenskapes museet, men også Munch blir hipstervennlig. Vernissagen understreker den sosiale aktiviteten som ikke bare vil generere samtaler rundt kunsten, men også trolig føre til at unge voksne i Oslo oppsøker Munchmuseet på Tøyen.

793x535xMelgaard__Munch_Matter_final_124-125_hires_fogra29_1.jpg.pagespeed.ic.0y9891GjBN

(Detalj fra katalogen Melgaard+Munch, publisert med tillatelse fra Munch-museet)

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s