#kultur

Jakten på publikum har alltid vært ansett som en utfordring og da spesielt her i Norge, hvor tilbudet ikke alltid har vært så stort og bredt som mange andre steder rundt om på kloden. Men her i Oslo har kulturtilbudet ekspandert gradvis de siste årene og flere og flere får øynene opp for byens ”skjulte” skatter. Visste dere at Oslo er den byen i VERDEN som har flest kulturarrangementer i løpet av en kveld i forhold til befolkning? Det har jeg fått opplyst av en sjef blant et av Oslos største teateret. Uansett om det stemmer 100% eller ikke, så sier det litt om hvor mye som skjer her. Men allikevel så begrenses publikum ofte til de samme trofaste gjengangerne. De av oss som går på grunn av en lidenskap for et eller flere av kunstens felt. De som føler at å oppleve kunst jevnlig gir en dypere mening til livet rett og slett. Jeg personlig tilhører denne gruppen. Men hvordan kan man også få med seg de som ikke regner såkalt høykultur som en del av sin hverdag? Mange føler en slags plikt ovenfor sin egen samvittighet til å i hvert fall i ny og ne få med seg et teaterstykke eller en utstilling.

793x535xMelgaard__Munch_Matter_final_124-125_hires_fogra29_1.jpg.pagespeed.ic.0y9891GjBN

Detalj fra katalogen Melgaard+Munch                                                   (http://munchmuseet.no/utstillinger/melgaard-munch)

For øyeblikket er det en utstilling på Munchmuseet som går under navnet ”Melgaard + Munch – The End Of it All Has Already Happened”( http://munchmuseet.no/utstillinger/melgaard-munch), som er en sammenslåing av kunsten til Munch og den moderne sjokkunstneren Bjarne Melgaard. Dette er et interessant tiltak som kan lokke et nytt publikum over til å tenke mer over kunst de vanligvis ikke ville stoppet opp for. Munch sin kunst er noe de fleste har et forhold til og samtlige av verdens og i hvert fall Norges befolkning kan komme på minst tre malerier av han når spurt om det. Så dette er et naturlig valg for mange når de føler seg i det kulturelle hjørnet og igjen, litt pliktfølelse siden han er Norgeshistoriens største kunstner. Når de blir møtt av Melgaard som aldri legger noen hindringer på kunsten sin, kan det være at dette kan vekke en interesse i dem som gjør at de vil oppsøke mer kunst som dette. Dette kalles såkalt utvidet markedsføring (som er en av Kawashimas former for publikumsutvikling) for å nå et potensielt publikum, som allerede ligger ganske nært det eksisterende publikummet. De bedriver også publikumsopplysning for det eksisterende publikummet ved for eksempel å ha artist talk, så de får høre kunstnerens egne tanker muntlig. På denne måten ivaretar denne utstillingen både nye og gamle besøkende!

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s