Bruk sosiale medier!

Jeg er en person som er over gjennomsnittet interessert i kultur, og for det meste ekstremt interessert i å øke min kulturelle kapital. Allikevel bruker jeg altfor lite av min tid i gallerier og på museer. Det er ikke der interessefokuset ligger og man kan vel si at jeg er under gjennomsnittet interessert i denne delen av kulturbransjene.

Hovedgrunnen til dette, tror jeg, er at jeg ikke er nok oppdatert på når spennende utstillinger skjer. Jeg vet at de finnes, men å skulle lete etter dem er et tiltak. Det hender jeg får utstillinger kastet i fanget mitt, og da går jeg mer enn gjerne. Disse dukker som regel opp på sosiale medier eller som tips fra venner og bekjente, altså i mitt nettverk. Hvis ikke går de meg som regel hus forbi, med mindre det blir store nyhetsoppslag og diskusjoner i media, slik som for eksempel ved Munch og Melgaard-utstillingen nå nylig.

Spørsmålet som bør stilles når det gjelder publikumsutvikling, tror jeg, er hvordan man skal huke inn de som allerede har grunnlaget for å bli mer interesserte i å gå på utstillinger, slike som meg. Interessen er der, men fraværet av både kompetanse og innsikt fører til lite handling og lav publikumsoppslutning. Som et galleri eller et museum er det viktig å forstå og identifisere ulike type publikumsgrupper. Tilgjengelighet er et nøkkelord, men skal man være tilgjengelig for ”alle”? Denne måten å markedsføre på kalles utivdet markedsføring, oversatt fra «extended marketing» (Kawashima 2006), og handler om å skjønne hvorfor det potensielle eller bortfalne publikummet ikke drar på utstillinger, og gjøre noe med det.

Ved å fokusere på de som er potensielle, vil man kunne utvikle publikumsgrunnlaget og aktiviteten ganske mye. Man vil få et generelt kulturinteressert publikum, ikke et veldig elititstisk og kun kunstinteressert et, og ved å ekskludere «alle» spares det markedsføringsmidler.

Personlig synes jeg det beste stedet å oppdage noe spennende og nytt på, er sosiale medier. Dette kan være en stor del av løsningen, og flere museer og gallerier henger bak på dette området. Det er viktig å gjøre mer en å bare ha en Facebookside, men også skape interaksjon med publikum. På Facebook, Twitter og Instagram, sistnevnte en genial plattform å dele ut ”sneakpeaks” for nye utstillinger på, kan man skape en toveis-kommunikasjon. Ting føles mer tett på og personlig, og lysten til å besøke dette internettfenomenet blir større.

Et godt eksempel på noen som har vært flinke på dette er Stakkarsoss (@stakkarsoss på Instagram), som nylig åpnet utstillingen Stakkars oss som bor i Oslo. De har vært flinke til å bruke hashtagger, følge folk, like og kommentere bilder, og med hjelp av det skapt et word of mouth, som er gull verdt for å trekke publikum. Et annet eksempel er utstillingen Backstage Sessions på Popsenteret, som rett og slett dukket opp i feeden min på grunn av mine venner på Facebook.

FullSizeRender
Meg og Yelawolf på Backstage Sessions @ Popsenteret (Foto: Jenny Ulleland)

Oppsummert mener jeg derfor at gallerier og museer bør jobbe hardt med sosiale medier, og bruke nettverket sitt enda mer aktivt for å klare å engasjere og inkludere flere mennesker. Hovedsakelig unge mennesker som er aktive på sosiale medier, med en viss interesse av kultur generelt, i tillegg til at, som tidligere nevnt, to viktige stikkord er interaksjon og tilgjengelighet.

Reklamer

2 thoughts on “Bruk sosiale medier!

  1. Dette innlegget tar opp et veldig aktuelt tema og synspunktet ditt er noe jeg føler jeg kan kjenne meg igjen i. Ved å ta i bruk Kawashimas litteratur viser du at du i tilegg til egne erfaringer kan støtte opp under med teorier rundt markedsøring og publikumsutvikling.

    Du nevner at du synes det ville vært smart å fokusere på ”de potensielle” ved hjelp av sosiale medier og med det ikke bruke unødvendige ressurser på ”alle”. Dette er jeg enig i, fordi selv om ”de potensielle” er noe snevert, er det et segment som har stort vekst potensiale, da ”de potensielle” har venner som kan bli potensielle osv. Jeg liker at du bruker aktuelle eksempler som gjøre det lettere å forstå akkurat hva du mener med god bruk av sosiale medier og hvordan man på en god måte kan være personlig uten å være uprofesjonell. Du kunne kanskje også nevnt noe rundt det at mange som allerede bruker sosiale medier fort ”metter” publikum med for mange posts og lignende, da dette er en felle mange ser ut til å falle i sitt forsøk på å nå frem til den digitale generasjonen. Jeg synes du kommer frem til en veldig fin konklusjon som er realistisk og aktuell.

  2. Du får frem mange begreper fra pensum, og refererer direkte til relevant litteratur. Du viser også at du er oppdatert i aktuelle kunstutstillinger, men jeg savner eksempler på hvordan «problemet» kan løses. Hvilke spesifikke tiltak kan galleri og museum gjøre i sosiale medier for å få større fokus de potensielle følgerne? Mangler de den yngre generasjonen i staben, som sitter med den nødvendige innsikten og forståelsen? Har ikke de ansatte nok kunnskap og kompetanse? Har de ikke nok ressurser til å gjennomføre spesifikke markedsføringstiltak som retter seg mot sosial media-brukere?
    Jeg er helt enig i at flere utstillingssteder bør bli flinkere på å bruke sosiale medier for å nå ut til potensielle besøkende. Personlig hadde jeg også blitt mer nysgjerrig og interessert om utstillingsstedene, på en eller annen måte, klarte å oppsøke akkurat slike som meg – på mine sosiale premisser. Som du sier så har @stakkarsoss vært flinke til å være aktive på Instagram, og jeg skulle veldig gjerne ønske at flere som de – gjorde som de. På den måten blir nettopp jeg oppmerksom, og det skapes en ringeffekt blant folka jeg henger med. Man ser jo at det funker i musikkbransjen; at musikere, plateselskap, managere og bookingbyråer er flinke til å både like, følge, regram’e og kommentere på bilder fra deres eventer. Kanskje galleri og museum har noe å lære der?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s