Ung i kultursektoren

Sabrina van der Ley, direktør ved Museet for Samtidskunst, var i 2012 medkurator for en utstilling som tok for seg temaet musikk i kunsten. Van der Ley snakker om at musikk kan være et godt hjelpemiddel for å utvikle publikums kunstinteresse for de som kanskje tenker at kunst er vanskelig. Jeg tror at dette er relevant med tanke på å tiltrekke seg et yngre publikum. Den amerikanske kunsthistorikeren og filosofen Arthur Danto kom med to påstander, hvor den ene av dem var at det å betrakte noe som kunst er vanskelig. Dantos andre påstand var at de fleste ikke har forutsetning for å betrakte noe som kunst. Jeg er uenig med Dantos sistnevnte påstand.  Jeg mener at alle har et forhold til kunst, siden alle er i stand til å uttrykke en eller annen følelse, negativ eller positiv, for det man står overfor.

Begrepet kunst blir for mange forbundet med noe uforståelig eller abstrakt, og hvis man står overfor noe man ikke forstår har man kanskje ikke et bevisst forhold til det.  Det å ufarliggjøre kunstbegrepet er forløsende for mange. Blir man presentert og forklart ulike former for kunst på en forståelig måte og blir forklart hva det faktisk er, kan man åpne for en interesse. Solhjell og Øien sier at «mannen i gata», som Danto kaller det, har sin egen kunst, den er bare forskjellig fra hva andre ser på som kunst (Solhjell & Øien).

Den Norske Opera og Ballett (DNO&B) og Nationaltheatret har til felles et tilbud til unge kulturinteresserte mellom 15-25 år. De tilbyr et ungdomskort for medlemmer som gir dem mulighet til å skaffe seg teaterbilletter til kinopriser, invitasjoner til ulike arrangementer, møte med skuespillere og lignende. Det er gratis å være medlem, og man får jevnlig nyheter på e-mail. DNO&B har noe de kaller «ungdomsambassadører» som hjelper dem å spre informasjon om forestillingene og andre tilbud. Førstegangsbesøkende på operaen blir registrert i billettsystemet og får DNO&B’s nyhetsbrev. Jeg er selv medlem i Unge Nasjonal, og får nyhetsbrev på e-mail. Nesten tilsvarende tilbud innenfor scenekunst, er Plot/Oslo, som er et samarbeid mellom Astrup Fearnley Museet, Nasjonalmuseet (Museet for samtidskunst) og Kunstnernes Hus, og er en kunstklubb for unge mellom 15-25 år. Her blir det arrangert workshops, ekskursjoner og filmvisninger.

bilde
Nasjonaltheatret. Foto: undertegnede

Man kan hente inspirasjon fra for eksempel scenekunst og musikkbransjen. Det finnes mange alternative scener utenfor de store institusjonene, som kanskje kan virke litt skremmende for noen. I likhet med andre, har jeg fått innblikk i kunst – og kulturverdenen gjennom for eksempel Den Kulturelle Skolesekken. Dette kan føles litt påtvunget. Mitt første personlige møte med kunstverdenen på eget initiativ var annerledes. Alternative scener utenfor de store tradisjonelle institusjonene kan gjøre selve kunst – og kulturopplevelsen mer avslappet. Det finnes mange måter å promotere et museum, galleri eller en utstilling på. For å trekke yngre publikummere tror jeg at det er viktig være kreativ. Kunstutstilling på Fretex? Konsert på kunstgalleriet? Jeg tror det er viktig at alle leddene i kultursektorene samarbeider bedre siden avstanden mellom dem er så liten.

Solhjell & Øien. 2012. Det Norske Kunstfeltet: En sosiologisk innføring. 87-88.
http://nasjonalmuseet.no/no/utstillinger_og_aktiviteter/barn_unge_og_familier/
http://nasjonalmuseet.no/no/utstillinger_og_aktiviteter/nasjonalmuseets_venner/Plot%2FOslo.b7C_wlbY10.ips
http://www.dagbladet.no/2012/08/14/kultur/museumsledere/kunst/billedkunst/sabrina_van_der_ley/22955060/

Reklamer

One thought on “Ung i kultursektoren

  1. Jeg syns det er fint det kommer frem at tolkning av kunst er individuelt, og at alle har en eller annen reaksjon på kunst, samt at dette oppsummeres i et utdrag fra Solhjell og Øien.

    Vinklingen i dette innlegget, mtp. publikumsutvikling, likte jeg veldig godt. I stedet for å lese ”nok et innlegg” om sosiale medier og hvordan det trekker til seg yngre publikum, er det veldig interessant å lese om hvordan de ulike bransjene kan lære fra hverandre, og kanskje også samarbeide.

    Jeg kunne gjerne tenkt meg å hørt mer om hvordan galleri- og museumsbransjen kunne ha tatt i bruk et lignende opplegg (ungdomskort e.l.) som DNO&B benytter seg av, og hvordan/hvorfor dette evt. kunne hatt en effekt på publikumsutvikling innen galleri og museum.

    Ellers, et veldig morsomt innlegg å lese og jeg gleder meg til konserter på gallerier!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s