“KONGOLANDSBY” ANNO 2014.

I 1914 skjedde dette under feiringen av 100-årsjubileet av grunnloven: “En afrikansk landsby med adresse Kirkeveien” Hva menes med det? Jo, en “Kongolandsby” i Frognerparken.

I 2014 skjer det igjen, også i anledning grunnlovsjubileet. Gjenskapelsen av utstillingen har skapt sterke reaksjoner i media, grunnet rasismediskusjon rundt prosjektet. I mars blusset det opp til ny debatt etter at TV-programmet Trygdekontoret, med Thomas Seltzer i spissen, hadde invitert til debatt om rasisme. En av gjestene var den sudanske kunstneren Mohammed Ali Fadlabi. Kunstneren har en grad fra Kunsthøgskolen i Oslo, og jobber primært med performance-kunst, maleri og lyrikk. Han, med sin kunstnerkollega Lars Cuzner, er han i disse dager aktuell med gjenskapelsen av den nevnte “Kongolandsbyen” i Frognerparken. At noen opplever kunstprosjektet som ubehagelig, respektløst og kontroveriselt, er bakgrunnen for hvorfor kunstneren ble invitert til sendingen.

Å gå i dybden av sendingen er ikke nødvendig i dette tilfellet, da den kan sees i sin helhet på NRK NETT-TV sine nettsider. Innleggets hovedfokus er heller: Hvem er dagens publikum for kunstprosjektet “European Attraction Limited”, “Kongolandsby” anno 2014?

Den amerikanske kunstkritikeren og filosofen Arthur Danto beskriver “mannen i gata” som en som ikke kan se kunst, da det “krever noe utover det øyet kan skjelne”. For at noen skal kunne se kunsten, kreves det av Danto at man besitter kunstteoretiske og -historiske kunnskaper. Velger man å gå for Danto sin tanke om “mannen i gata”, vil man tro at mange ikke vil kunne “se” kunsten i gjenskapelsen av “Kongolandsbyen”. Spør man meg er det én ting som er sikkert, og det er at installasjonen vil være noe “Mannen i gata” vil kunne se. Spørsmålet blir så hva ser han eller hun? Vil de se at kunstprosjektets hensikt, “I forbindelse med 200-årsjubileet av Grunnloven i 2014”, er å “bidra til refleksjon over de forandringene som har skjedd i Norge siden 1914 og gi mer kunnskap om historiske holdninger.”? Vil de se nok en unødvendig belysning av jubileeumsåret 2014, eller vil de, som mange har gjort og gjør, oppleve installasjonen som krenkende, ukomfortabel og sjokkerende? Vil de se på det som et springbrett til å “kunne skape mer rasisme?”.

"Mannen i gata."
«Mannen i gata.» av Undertegnede.

Som det står skrevet i boken “Det norske kunstfeltet”, er kunstsosiologers tanke at det finnes mange måter å betrakte kunst på. Om Herr. Fadlabi og Herr. Cuzner har et sterkt ønske om å utfolde sin kreativitet ved å gjenskape den nedhysjete delen av norsk historie, Kongolandsby i Frognerparken, hvorfor da ikke la de gjøre det? For er det ikke slik at kunstnere skal få lov til å utforme kunst på sin måte, og det uten å bli beskyldt for å fremkalle rasisme?

…svar på det, du.

– deza

 

Reklamer

2 thoughts on ““KONGOLANDSBY” ANNO 2014.

  1. I forbindelse med hva «mannen i gata» kommer til å mene om dette kunstverket;

    Jeg er redd for at han vil reagere negativt -kanskje ikke i forhold til at han ikke forstår verket, men i forhold til at det brukes statlige midler til å finansiere dette som han ikke forstår. Min frykt (jeg er selv er kunstner) baserer seg på at «mannen i gata» vil generalisere verket i den forstand at han synes at dagens kunst er noe tull, og dermed være i mot statlig støtte til alle former for kunstuttrykk.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s