In These Great Times // Kuratorens fremtredende rolle

Hvordan publikum opplever en utstilling står ikke bare ene og alene og faller på kunstverkene. Faktorer som utstillingens scenografi, og ikke minst paraverk som rammer, spotlight, etiketter, kataloger og utstillingstekster spiller også en stor rolle i enhver utstilling. Mens kuratorrollen tidligere både var mer tilbaketrukket og anonymt, ser man at rollen de siste tiårene har endret seg radikalt. Kuratoren er i dag både synligere, og mer personliggjort. På lik linje med en kunstner som signerer sine verk, kan man si at en kurator signerer sine utstillinger – og dermed garanterer utstillingens kvalitet.

Siden 2005 har man sett en økende trend blant bruken av eksterne kuratorier hos kunstnerstyrte gallerier. Et eksempel hvor dette nylig har blitt gjort er nettopp Kunstnernes Hus` utstilling «In These Great Times». På hjemmesiden deres kan vi lese følgende:

«Kunstnernes Hus har gleden av å åpne dørene til den internasjonale gruppeutstillingen «In These Great Times». Utstillingen er kuratert av den franske kuratoren François Piron og sammenstiller noen av den politiske kunstens viktigste aktører med unge skandinaviske kunstnere. Flere av verkene i utstillingen har blitt utført som en direkte respons på innbydelsen fra Piron.


François Piron har kuratert flere anerkjente utstillinger for prestisjefulle kunstinstitusjoner som Reina Sofia i Madrid og Palais de Tokyo i Paris. Han tar ofte utgangspunkt i en litterær person som fungerer som talerør for utstillingen. Tidligere har han blant annet undersøkt Raymond Roussels’ innflytelse på den europeiske og amerikanske surrealismen.»

(Se link til tekst tatt fra Kunstnernes Hus her: http://www.kunstnerneshus.no/kunst/in-these-great-times/)

Utstillingen er en internasjonal gruppeutstilling som tar utgangspunkt i den østerrikske forfatteren Karl Kraus’ egen tekst med samme tittel som utstillingen selv. «In These Great Times» er kuratert av en fransk kurator ved navn François Piron, hvor både konsept og utvelgelse av kunstnere er gjort av kuratoren. I utstillingsteksten til «In These Great Times» blir kunstnerne nevnt ved navn, mens hoveddelen består av informasjon om kuratoren selv. Det er tydelig at Kustnernes Hus i større grad benytter seg av den status Piron som kurator har. Selv om utstillingen består av flere skandinaviske kunstnere som viser ut egne verk, sitter jeg igjen med en oppfatning av at utstillingen i stor grad bærer preg av å være helhetlig, og jeg som publikum får inntrykket av at kunstneren bak det hele er kuratoren Piron.

Image
Bilde fra selve utstillingen (Foto: Undertegnede)

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s