«Tinging»

At kunst til tider kan være vanskelig å forstå er en oppfatning de aller fleste har. Hva kunsten skal formidle, og hva kunstneren har tenkt er ikke noe vi får opplyst hver gang vi ser et stykke kunst foran oss. Publikum er kodeknekkere og hvert kunstverk har en kode som skal knekkes, slik at betrakteren kan sette kunsten inn i en kontekst. For hver gang en slik kode knekkes, økes den kunstneriske kompetansen hos betrakteren (Solhjell og Øien). Ofte kan det være vanskelig å forstå hva som formidles, og man velger å gå videre. Spesielt billedkunst kan være komplisert for en betrakter, da det som oftest fanger et øyeblikk og en prosess betrakteren ikke har vært en del av selv, enten det er et maleri, fotografi eller en skulptur. Hva kunstneren har tenkt og følt under prosessen som har ført til et ferdig resultat er det bare han eller hun som vet selv. Noen ganger ønsker de at det skal være lett å forstå, andre ganger skal det ikke forstås i det hele tatt. Ofte er kanskje betrakterens egen forståelse av kunsten den viktigste.

Kunstneren Lina Viste Grønli er aktuell med utstillingen Tinging på Kunstnerforbundet. Her stiller hun blant annet ut en skulptur som er dekket med klistremerker og magneter som er vanlige å finne på kjøleskap i mange hjem. Skulpturen i seg selv er et stykke upersonlig materiale som hun har valgt å dekorere med gjenstander som mennesker kan kjenne seg igjen i, og hun skaper en slags forbindelse mellom kunsten og betrakteren, hvor hun tillater betrakter å lage sine egne tanker rundt verket, og også tillegge det sine egne følelser. Et slikt type kunstverk kan man kanskje si at leker med både det eksklusive og det inklusive kretsløpet. Lina Viste Grønli skaper verker med motsetninger; det upersonlige og det personlige, det forståelige og uforståelige. Hun lar betrakteren selv gjøre seg opp videre tanker om hva det betyr, og hva slags sammenhenger som finnes i verkene. Dette er en åpen og fin holdning til egen kunst og den som skal betrakte kunsten, og det bidrar kanskje til at flere opplever kunst som en personlig opplevelse som frister til gjentakelse. Å være kunstpublikum skal være noe mer enn å bare være besøkende og kunde(Solhjell og Øien), det er viktig å engasjere seg i kunsten man betrakter og prøve å knekke kodene. Å betrakte kunst er læring, og øvelse vil kanskje gjøre mester.

 

Foto: Mathilde Andresen Min egen kjøleskapskunst
Foto: Mathilde Andresen
Min egen kjøleskapskunst

Her kan du lese mer om utstillingen:

http://www.osloby.no/oslopuls/kunst_og_scene/Appellerende-appell-til-a-gjore-seg-bedre-kjent-med-kunsten-7505813.html#.Uycz_F5bthA

 

Reklamer

2 thoughts on “«Tinging»

  1. Det første jeg legger merke til er hvor mye du kan om emnet du skriver om og om dette kunstverket. Du skriver godt og reflektert og gir meg som leser en grundig gjennomgang av kunstverket, selv om man ikke har sett det. Dette er bra! Jeg ser for meg hvordan det ser ut.
    Det andre jeg la merke til er at man ikke får vite så mye om dine personlige meninger. Hva synes du om dette kunstverket? Hvordan tolket du det? Hvorfor er det interessant for deg? Det hadde vært spennende å visst litt om. Når det gjelder å referere til pensum synes jeg du har valgt ut gode deler fra pensum som belyser temaet du tar opp.

    Hvis man skulle endret eller tatt med noe ekstra i det du har skrevet hadde man kunnet tatt opp det du sier om at kunstneren tillater betrakter å lage sine egne tanker rundt verket, og også tillegge det sine egne følelser. Hva gjør dette med et kunstverk? Blir det mer verdifullt eller mister det sin «kunstnerhet» blant ekspertene i feltet? Sett i lys av det pensum sier om at publikum er så forskjellige i måten de tolker kunst på og hvordan utdanning og oppvekst påvirker dette. Samt også trekke inn Kants estetiske filosofi som legger til grunn for et skille mellom det rene og urene blikk. (se s.113 i det norske kunstfeltet)

    Når det kommer til det du har brukt av pensum så kunne du kanskje forklart litt mer rundt det eksklusive og det inklusive kretsløp. Siden dette er noe som ikke alle vet hva er.
    Ellers så synes jeg du har gjort en kjempefin jobb med innlegget og jeg likte å lese det:)

  2. Veldig flott innlegg! Du skriver lett og tydelig rundt pensum, klarer å la meg visualisere kunstverket til Lina Viste Grønnli og tar opp et spennende tema i forholdet mellom kunster/verket og betrakter. Jeg ville, som Martine over også nevner, forklart begrepene du bruker enda litt tydligere for lesere som ikke kjenner til dem fra før.
    Jeg syns også det ville vært fint om du definerte begrepet kontekst. Ettersom konteksten hos en betrakter er ens egen forståelsesramme, og det vi ofte kaller kontekst ellers i utsillingsammenheng kalles paraverk. Jeg syns dette henger godt sammen med din tråd om at vi må lære å forstå kunst gjennom å være kodeknekkere, altså at vi gjennom undring og erfaring utvider vår forståelsesramme.
    Til slutt må jeg si at din egen kjøleskapkunst var super og helt innefor min ramme av forståelse 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s