Kunnskap om fortid – men hvor er engasjementet i samtiden?

Lokalavisen for Østerdalen, Østlendingen hadde tirsdag 04.02.14 et oppslag om drastisk nedgang i besøkstall ved Skogmuseet og Glomdalsmuseet i Elverum kommune. Museumsbesøk på landsbasis steg med 3% i 2013, men dette gjelder ikke museene i Elverum. Spesielt Glomdalsmuseet ser stor nedgang i besøkstallene på sine store arrangementer. Årsaken til dette er vanskelig å fastslå, sier Jan Hoff Jørgensen, styreleder ved Glomdalsmuseet, til Østlendingen. Han nevner også i artikkelen at de ser en nedgang i turistbesøk, og nevner finanskrisen som en hovedgrunn. Nedgangen i antall besøkende fra 2012 til 2013 tilsvarte hele 26,7% ifølge Østlendingen. Skogmuseet som ligger rett vedsiden av, en hengebru over Glomma unna, hadde nedgang på tilsvarende 10%. (Link til artikkel nederst i innlegget.)

Hedmark fylkesmuseum ble etablert i 2009, og er en sammenslåing av de store museene i Hedmark, deriblant er Skogmuseet og Glomdalsmuseet regnet med. De er organisert som et aksjeselskap der Hedmark fylkeskommune er enkeltaksjonær med 35% av aksjene. Disse museene er ikke kunstmuseum i den forstand, og de kan heller ikke regnes som opplevelsesmuseum(Solhjell/Øien). Hedmark fylkesmuseums visjon er «Kunnskap om fortid – engasjement i samtid», men hvor ble det av publikums engasjement?

Det sier seg selv at museene er avhengige av at publikum kommer, og at de legger igjen penger. En så stor nedgang i besøk gir store utfordringer i økonomien til museene, og dermed også utfordringer når det gjelder fornyelser. Selv var jeg hyppig bruker av museenes områder og tilbud som barn. Mange klasseturer og andre arrangementer var høyt oppe på listen over ting man gledet seg til å delta på. Det er synd for en liten by som Elverum at disse to museene, som er hovedattraksjonene i byen, mister sin publikumslojalitet. Denne type kunst og opplevelser kan ikke kun måles i økonomi, men også som symbolsk og politisk verdi for byen(Solhjell/Øien). Det er viktig at lokalbefolkningen støtter opp under denne tilnærmingen, hvis ikke mister den sin status og formål.

Broen på skogmuseet
Foto: Maren Røe Væråmoen

Gjennom nyutbygging og satsing på nye utstillinger var Glomdalsmuseet populært, en stund. Ettermælene viser seg nå som publikumsinteressen har lagt seg, museet har ikke økonomi til jevnlig oppgradering og god markedsføring. Museet må satse på å tiltrekke seg nye segmenter, og for å nå disse er de avhengige av markedsføring på kanaler som er synlige, for eksempel sosiale medier. Det er mange tiltak som kan sette i gang, blant annet har Hedmark fylkesmuseum allerede bestemt at museene skal få nye navn, som skal gjøre det lettere å markedsføre.

» – Jeg tror det er et navn som trenger litt tilvenning, men det skal bli lettere å markedsføre museene med Anno-navnet i stedet for det mer trauste Hedmark fylkesmuseum, sier fylkesråd Lasse Juliussen (Ap), som representerer fylkesmuseets største eier, Hedmark fylkeskommune.» (Link til artikkel nederst i innlegget)

Det må satses og jobbes for å unngå ny nedgang i museumsbesøket i Elverum. Et ønske om at de lykkes i markedsføringen er stor, og at museene igjen kan oppleve store publikumsgrupper og engasjement i samtiden fra utsiden.

http://www.ostlendingen.no/nyheter/elverum/krise-i-museumsbyen-1.8276353

http://www.ostlendingen.no/nyheter/skifter-navn-til-anno-museum-as-1.8278943

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s