En utstilling for alle

Å utvikle publikumsgrunnlaget ved museum og gallerier er ikke bare enkelt. Fra mitt eget ståsted handler det ikke bare om interesse, men også om dørstokkmila det er å ta turen på et galleri og kjenne på følelsen av at man ikke vet helt hva man skal gjøre, hva man skal tenke og mene og hvor man skal ha hendene sine. Dessuten føles det ofte som at samtidskunst er til for kunstverden mer enn for mannen i gata, og kunstarven er noe skolen tvinger oss med på.

IMG_1243
Foto: Privat

Henie Onstad Kunstsenter har denne våren en utstilling med et tema som berører hele Norges befolkning. «Vi lever på en stjerne» er, som Knut Røed skriver i sin artikkel i Aftenposten Kultur, en utstilling som fokuserer på andre sider ved hendelsene den 22.juli.2011 enn det media til nå har lagt vekt på. Avstøpningen av søylene som står i høyblokka kan representere det som ikke ble rokket av hendelsen, og teppet – som ble revet i stykker og restaurert, men som for alltid kommer til å ha et sår som kan symbolisere at hendelsene har endret landet for alltid.

Kunstsenteret har et sterkt fokus på å trekke besøkende til senteret, og denne utstillingen er perfekt for å trekke nye besøkende. Her vil senteret dra nytte av å bruke sekundær formidling. Ved å formidle utstillingen gjennom medier, blogger og anmeldelser vil praten gå, og man når ut til flere i utstillingens målgruppe enn man ellers ville gjort. Som skrevet tidligere på bloggen av  er media en måte å bli truffet av kunsten . Slik formidling er ment på det publikummet som ikke tiltrekkes av kunstens karismatiske ideeologi, som mener kunsten selv trekker publikum, men har en sosiologisk forståelse av kunsten. Denne sosiologiske innsikten annerkjenner at ikke alle har den samme kulturelle kapitalen som snakker kunstens språk, men at det finnes et sekundærpublikum der ute en må strekke seg ut for å nå – gjennom sekundær formidling.

Det er mer å si om senteret og dets tiltak for å nå fler utenfor «kunstkretsen». Se for eksempel nettsiden http://www.hok.no, om deres satsning på barn og unge, og omgivelsene og hvordan de kan trekke «ikke-kunstinteresserte».

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s