Astrup Fearnley for folk flest

Påstand: folk flest vet ingenting om kunst. Påstand 2: folk flest vet ikke hva som skjer på kunst-fronten nå. Påstand 3: folk flest vet ikke hvilke tilbud det finnes for å se og oppleve kunst.

Disse påstandene er kanskje ikke rette. Jeg har ingen grunnlag bortsett fra det jeg erfart selv, men velger å fremstille det som svart på hvitt. Og jeg tror jeg ikke er den eneste som har kommet med disse påstandene her. Med veksten av sosiale medier og faktumet at folk flest har internett-tilgang, er det nå enklere for de interesserte å komme i kontakt med kunstverden. De fleste gallerier har sin egen nettside, Facebook-page, Twitter-konto og kanskje til og med en bruker på Instagram. Dette med sosiale medier passer godt inn i Prosessmodellen vi har lært om i forelesningene.

Et eksempel på noen som har alt er Astrup Fearnley. Det privateide kunstmuseet i Oslo har en dynamisk hjemmeside som tillater besøkende å finne ut alt de trenger å vite om museet, utstillingene og andre nyheter. Der kan man også melde seg på et nyhetsbrev som gjør at man får samlet informasjon på mailen sin. De har en page på Facebook med 14’500 følgere, der de legger ut fortløpende alle utstillingene og andre aktiviteter. Der åpner de også opp for toveis-kommunikasjon med sine besøkende og andre interesserte der de kan svare på både ris og ros. På Twitterholder nesten den samme funksjonen som Facebook-siden deres, og AF bruker den til å dele andres intrykk, nyheter og å svare besøkende. Og på Instagram legger de ut bilder fra lokalene deres og miljøet på Tjuvholmen, leveranser av nye verk og milder av besøkende og alle andre aktiviteter på huset.

Bilde fra Astrup Fearnley sin Instagram-konto
Bilde fra Astrup Fearnley sin Instagram-konto

Man kan trygt si at ved å følge AF på enten Facebook, Twitter eller Instagram, får man informasjon om museet og dets aktiviteter. Det å trykke på «Følg»-knappen har blitt veldig enkelt, og dermed er det mye enklere for «folk flest» å lære om kunst, om hva som skjer på kunst-fronten nå og hvilke tilbud det finnes for å se og oppleve kunst. Jeg vet nå at på torsdag klokken 17:00 vil Ayatgali Tuleubek og Tiago Bom presentere utstillingen de kuraterer for den sentralasiatiske paviljongen på den kommende Veneziabiennalen. Og selv om jeg ike har mulighet til å oppleve dette på torsdag, vet jeg at neste gang det skjer noe spennende på AF, kommer jeg til å lese om det i mail-innboksen min, Facebook/Twitter-feeden min eller på Instagram. Det at AF bruker sosiale medier betyr ikke at de er automatisk med i «det kommersielle kretsløpet» (Solhjell, Øyen «Det norske kunstfeltet»), bare at de er med på å opplyse sine besøkende og potensielle besøkere.

Her kan jeg også legge tiil at det er jeg som oppsøker informasjon om AF aktivt, og «folk flest» kanskje ikke gjør det uten å bli oppfordret til det. Dette er noe gallerier jobber med hele tiden – å rekke ut til de som ikke oppsøker dem på eget intiativ. Men det å skyte ut informasjon på så mange plattformer som mulig, i tillegg til alt de gjør utenom det, gjør at sjansene er store for at folk som ikke oppsøker det på egenhånd får det med seg selvom, og dermed kan folk flest vite hva som skjer på Astrup Fearnley på torsdag.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s