Jeg spør meg; «HVORFOR i guds navn er nettsiden til Kon-Tiki Museet like primitiv som flåten var?»

Museeums bransjen og sosialemedier – Kon-Tiki: Museet i en digital høystakk

La oss bare begynne med det viktigste først: Dette er en «print screen» av nettsiden som ønsker deg velkommen til Kon-Tiki Museets online-fasiliteter. Bildet er tatt den 06.04.13:

Image
Så, la meg videre stille deg et enkelt spørsmål til å begynne med:  Se på bildet. Hva ser du?

Vel, er du som meg så oppfatter du kanskje «Konk-Tiki Museet – Thor Heyerdals forskningstiftelse» (allerede her har jeg blitt servert informasjon som jeg mener burde nedprioriteres. Forskningstiftelse?  Er det virkelig det jeg trenger å vite først?).

Resten? Vel… Et TOTALT KAOS av mengder på mengder med tekst, uengasjerende fonter og grafisk struktur fra helvete! … Enkle observasjoner jeg gjør meg etter å ha summet meg litt:

  1. Mengder av språk florer: Det ruller det fra tid til annen nyheter på egyptisk en plass, litt engelske «news» en annen, og resten er på norsk!
  2. Videre er det tydeligvis ikke så viktig hvor man blir servert hva slags informasjon. Man kan finne samme informasjonen opptil tre forskjellige steder på siden.
  3. Og viktigst: Jeg blir rett og slett sjøsyk av mengden av informasjon!

Jeg tror vi med sikkerhet kan påstå at dette ikke er en ball som nøster seg opp ettersom man bruker mer tid på å lete videre! Men nok om det! Altså, hva gir du meg? Kon-Tiki museets nettsider anno 2013?  Etter tidenes største Kon-Tiki år noen sinne (om man ser bort i fra  1947, da Heyerdal selv, tappert nok fløt rundt på en liten duppedings i Stillehavet)?

Sett i lys av dette caset syns jeg artikkelen «Social media and cultural interactive experiences in museums» (Russo, Watkins, Kelly Chan: 2007) sin oppsumering av symbiosen som utgjør de tre viktigste funksjonene til sosialemedier, er spesielt interessant. De er som følger:  1: Deling av informasjon. 2: Skapelse av ny kunnskap hos publikum.Og 3: interaksjon som en del av publikumsutviklingen. Jeg innser på alle måter at Kon-Tiki Museet bare har insett de to første av disse punktene, og videre på ingen måte har insett at disse funksjonene fungerer, nettopp som en symbiose, og først får sitt fulle utbytte når man tar i bruk det fulle spekteret! Med Kon-Tiki-marerittet i minne etterlyser jeg også et punkt nummer 4 i artikkelen: Nemmelig en spesifikasjon av «ryddigheten i budskapet». HVA ER DET MUSEET PRØVER Å FORTELLE MEG?

Noen vil kanskje påstå at jeg tar meg store friheter når jeg diskuterer nettsider i lys av «museeums bransjen og sosialemedier». Men hør hør, jeg vil komme med en påstand: Nettsiden er det sosiale mediets anker! Det sosiale mediet er teaseren og smakebiten. Som igjen fører til nettsiden, der man søker utfyllende og konkret informasjon. Nettsidene til Kon-Tiki museet er litt som Sinsenkrysst: det er ikke så viktig om det er flere veier som fører dit, for det er jo så stygt når der, at man rett og slett ikke reiser dit om man ikke må!

Men hei: å sammenligne Kon-Tiki museet med Sinsenkrysset er egentlig å villede leseren inn i en ufortjent positiv vinklingav museet! Til Sinsenkrysset finns det jo faktisk mange veier, det gjør det strengt tatt ikke til Kon-Tiki museets nettsider! For nettsiden er tydeligvis bare toppen av isfjellet hva museets generelle håndering av sosiale medier gjelder. Dette oppsumerers av to enkle faktum: 1. Filmen Kon-Tiki har smertelige 10 000 fler følgere enn museet (facebook-siden er også forøvrig en særdeles rotete opplevelse). 2. Museet finnes ikke på twitter! Jeg tenker det sier ALT (for mye)!

Så, hva er det jeg prøver å komme frem til her? Vel, Kon-Tiki musett er det værste jeg har sett på nett på siden faren min lastet opp Det Store Norske Leksikon på vår første hjemme-PC i 1998! OG: jeg er like skeptisk til Kon-Tiki Museets overlevelse i de sosiale mediers verden, som verdens forskersamfunn var til at Heyerdal skulle overleve Stillehavet i 1947.

Men hei, kanskje disse flåtefolka greier å holde hodet over vannet igjen!
Museet kan du besøke her: http://www.kon-tiki.no/

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s