Vil publikumstallet gå ned eller opp ved Munch-museet?

Munch-museet Foto: Gøran Nilsson
Munch-museet
Foto: Gøran Nilsson

I den senere tiden har det i media kommet fram at Munch-museet har et underskudd i sitt budsjett. Det betyr at ledelsen i Munch-etaten må foreta upopulære valg. For det første må budsjettet reduseres kraftig. Hallstein Braaten Bjercke forklarer i sitt innlegg «Vi satser på Munch» (Dagsavisen 02.04.2013) hvorfor det må kuttes i budsjettet med at aktivitetene har i de siste årene vært veldig høye og at inntektene har vært lave.
Det andre upopulære tiltaket som har vært diskutert i media er at bemanningen ved Munch-museet kommer til å bli redusert. I innlegget «Hva vil Oslo med Munch?» (Dagsavisen 19.03.2013) skriver Lars Toft-Eriksen blant at nedbemanningen blir redusert med 20 prosent. Han sier i sitt innlegg at disse upopulære tiltakene ikke harmonerer med de ambisjonene kommunen har for Munch-museet.
I innlegget redegjør Toft-Eriksen Oslo Kommunen sine ambisjoner for Munch-museet. Det er en visjon som er hentet ut ifra kommunens styringsdokumenter for Munch-museet. Denne visjonen går ut på at Oslo kommune skal satse blant annet på attraktive utstillinger som når et bredt publikum og nye brukergrupper nasjonalt og internasjonalt. Og at museet skal drive med aktiv satsing på moderne og målrettet formidling av Munch-samlingen og samtidskunst.

Ifølge Toft-Eriksen vil publikum merke konsekvensen av at tilbudet i Munch-museet kanskje blir dårligere på grunn av de upopulære tiltakene ledelsen i Munch-etaten må foreta seg. Som han skriver i sitt innlegg må ledelsen ved museet ryddet opp i sin økonomiske situasjon. På grunn av bemanningen blir redusert, vil det gå ut over formidlingen av kunsten til et publikum.

Kan hende at Munch-museet mister deler av sitt publikum dersom museet setter i gang tiltak som fører til et redusert tilbud til sitt publikum. Tilbudene kan være for eksempel at inngangsbillettene blir dyrere enn i dag og/eller at museets åpningstider blir redusert. Blir det slik at publikum blir smalere, bare de som har høy inntekt og er veldig kunstinteressert som vil oppsøke Munch-museet? Dette rimer ikke godt med den visjonen Oslo kommune har for å nå et bredt publikum og nye brukergrupper nasjonalt og internasjonalt.

Det som er ønskelig for Munch-museet er at Munch sine verker skal være tilgjengelig for mange uansett utdannelse, inntekt og blant annet bosted. I kretsløpsteorien til Dag Solhjell kan man plassere «et bredt publikum» i det inklusive kretsløpet. Det som kjennetegner publikum i det inklusive kretsløpet er at publikum ikke er opptatt av anerkjente og ikke-anerkjente kunstnere. Utstillingen «Fra Munch til Slettemark» i Munch-museet er et godt eksempel på blanding av anerkjente og ikke-anerkjente kunstnere.

Om publikumstallet vil i fremtiden gå opp eller ned ved Munch-museet er nok avhengig av den økonomiske situasjonen til museet. Og andre samfunnsfaktorer spiller også inn i situasjonen til Munch-museet. Det kan være hvor mange turister som oppsøker Munch-museet.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s