Det moderne øye

799px-MuncMuseet01
Wikipedia, Frode Inge Helland

Munchmuseet er et kunstnermuseum som forteller Munchs historie. Hvert utstilt verkeksemplar representerer det som var typisk for Munch. Museet hører hjemme under en blanding av Dag Solhjell’s eksklusive og inklusive kretsløp. Museet tiltrekker seg besøkende fra alle kanter, også i forbindelse med Den kulturelle skolesekken.

Utstillingen «det moderne øyet» hang på Munch-museet fra 31. Oktober 2012 – 17. februar 2013. Utstillingen har vært på reise rundt i Europa, og gjort det svært bra de fleste steder. Nå som utstillingen endelig kom til Norge, var det forventet at det skulle gå på samme måte her. Det gjorde det dessverre ikke, frem til den siste helgen. «En vanlig helgedag i vintersesongen er det mellom 500 og 600 gjester» sier museumsdirektør Stein Olav Henrichsen til Aftenposten. Lørdag 16. Februar var det 1400 besøkende, og søndag, utstillingens siste dag var det 2100.

http://www.dagbladet.no/2012/06/26/kultur/munch/dronning_sonja/kunst/22293226/

http://www.aftenposten.no/kultur/Laber-interesse-for-Munch-utstilling-7034776.html

En av grunnene til dette kan jo være at det nettopp var siste helgen og folk ville få det med seg. Men den største grunnen kan nok være oppslaget i Aftenposten samme lørdag om publikumssvikt og underskudd på museet og utstillingen. Dette resulterte altså i en eksplosjon i besøkende, som ble stående i kø i opp til halvannen time før de fikk komme inn for å se utstillingen.

http://www.osloby.no/oslopuls/kunst_og_scene/Folk-sto-halvannen-time-i-ko-for-a-se-Munch-7124143.html

Hva sier dette om markedsføringen av museet og utstillingen? Hvis en forside i Aftenposten er det som skal til for at utstillingen går så bra, er det ikke noe museet kunne gjort for å få til det samme? Diskusjonen rundt det nye Munch-museet står ikke stille, hver uke kommer det nye innlegg om hvor det skal være og hvordan det skal se ut. Midt i alle diskusjonene virker det som mange glemmer at vi allerede har et Munch-museum som står der tilgjengelig for oss hver eneste dag. Jeg tror museet kunne fått en stor vekst hvis de gjorde noe med markedsføringen sin. Det er visst fort gjort at det nåværende museet blir glemt bort i all diskusjonen.

Museet har allikevel hatt en vekst den siste tiden, og hadde rundt 130 000 besøkende i fjor. Mange har kanskje også fått øyene opp for museet nettopp på grunn av medieoppstyret rundt det nye museet. Men dette er kanskje ikke museet selv sin fortjeneste? Hadde de gjort litt ekstra for å vise frem museet i denne tiden hvor vi er så opptatt av Munch, hadde de kanskje nådd nærmere den maksimale kapasiteten deres på 500 000 besøkende. I dette jubileumsåret hadde de nok hatt god nytte av dette.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s