100 % ærlig

Hvor mye vet vi egentlig om performance? 

— I performance forholder man seg til levende elementer og hengir seg selv til tiden og stedet man har bestemt seg for.

sier Marina Abramovic, performancekunstner aktuell med utstilling i Galleri Brandstrup, i Oslo. 

Intervjuet med Marina Abramovic  

Performance av Marina Abramovic påvirker publikum innefra. Det kan kalles for en kunst av selvforståelse, hvor man oppfatter kunsten ikke visuelt, men intellektuelt.                               Utøvende kunstformen foregår i øyeblikket. Den kan oppleves, som en forestilling.

Minner meg om kunstneriske trekk fra impresjonismen på slutten av nittenhundre- tallet og deres motivasjonsevne, i annen utøvende sjanger.

Kanskje kunsten ble utviklet, og har fått en ny dimensjon? Impresjonistenes kunstnerisk uttrykk ser vi på et lerret. Lerret for performancekunstner, Marina Abramovic, er kropp og sinntilstand som forekommer her og nå.Kunstneren kan filme sine performanser og repetere de på ulike arenaer, men de vil aldri bli like.

Overordnet kan det tenkes at både impresjonistens og- performancekunstneres hovedmotiv fremstiller virkelighets øyeblikk, ærlighet i nåtiden.

I intervjuet med Aftenposten ved anledning av norgesbesøket, sa Marina Abramovic at

— Kunst er ikke til for kunstens skyld. Den må ha en funksjon. Kunst er et redskap, og den er viktigere nå enn noen gang, Intervjuet med Marina Abramovic.

Skal vi forstå performance som et virkemiddel for innflytelse, overbevisning av våre levevilkår? Eller som en mulighet til å kunne finne  balansegangen mellom det mentale og  fysiske i oss selv?

Performance Art som en bevegelse i moderne kunst har en interaksjon med verdiene i kunstneriske kretsløp.

Jeg tar utgangspunktet i at performance kan være av forskjellig art. Den er meget kompleks og er ny i feltet. Performance klassifiseres som den selvstendige og autonome kunsten. Den er original, individuell og tilhører det eksklusive kretsløpet.

Performancekunst er breddeorientert.Under utstillingen The artist is present, av Marina Abramovic i MoMa (The Museum of Modern Art), i New York. Har hun observert reaksjoner av ca 1500 i løpet av tre måneder. Presentasjon var egalitært, som et samfunnsoppdrag. Noe tyder på verdier fra det inklusive kretsløpet.

For at flest mulig skal oppleve kunsten presenteres den ofte på verdenskjente gallerier. Anerkjent galleri vil trekke ulike målgrupper, større oppmerksomhet og dermed publikum blir større.

Utstillingen The artist is present av Marina Abramovic foregikk på MoMA (The Museum of Modern Art), i New York. Museum tiltrekker publikum på bakgrunn av sin betydning i feltet. Utstillingen kan tolkes som stedsorientert framstilling. Den understreker kunstnerens verdi som i sin tur gir økonomiske belønninger på kunstmarkedet og kommersiell betydning.

I følge Dag Solhjell, de tre kretsløpene henger nært sammen og bør analyseres i helhet.  Helhetlig forståelse av kretsløpsmodellen i  kunstfeltet vil være til hjelp å tolke endringer i kunstpolitikk. En god innsikt i kretsløpsmodellen bidrar også til forståelse av perspektivet kunst som næring.

Reklamer

2 thoughts on “100 % ærlig

  1. Hei Daria

    Det var en interessant blogginnlegg. Jeg må personlig si at jeg ikke har særlig stor kjennskap for denne kunst typen, men innlegget ditt ga meg en litt bedre forståelse. Skulle gjerne ønsket at det sto litt mer om selve kunst kategorien/typen eller om det var linket til en større nett side, men jeg synes at det var veldig kult gjort at du la til en video med en kort intervju av artisten Marina Abramovic. At du linket ett intervju fra aftenposten også er fint, men jeg kunne tenkt meg litt mer informasjon om selve kunst formen, og også om det er ”tilgjengelig” her i Norge/Oslo.
    Teoriene om de tre kunstfeltene synes jeg passer fint inn i innlegget, men du kunne kanskje vært litt mere utfyllende og du kunne forklart litt mer hvorfor du mener det går under det eksklusive feltet. Men alt i alt synes jeg det var et bra innlegg

  2. Synes du har valgt et spennende tema å skrive om. Selv kjenner jeg ikke så godt til performancekunst og synes derfor det er veldig interessant å lese mer om det. Liker at du trekker frem likhetstrekk til impresjonismen og for min del kunne du gjerne gått enda litt mer inn på det, kommet med noen eksempler eller lignende. Synes du stiller interessante spørsmål i forbindelse med performance og det gjør meg mer nysgjerrig på denne kunstformen. Du kunne gjerne fortalt litt mer om bakgrunnen til kunstneren og det hadde vært fint med litt bilder i teksten, men veldig fint at du har lagt ved en video!

    Du kunne gjerne gått litt mer inn i de tre kretsløpene og forklart hva de går ut på, men ellers synes jeg du har skrevet et bra og interessant blogginnlegg.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s