Å Drive Galleri

I nyeste utgave av bladet Kunstforum er det et flere sider langt intervju med gallerist og innehaver av Galleri K Ben Frija. For de som har ambisjoner om å en gang drive eget galleri en gang i fremtiden er dette interessant lesning. Her forteller han hele historien om hvordan han startet opp og hvordan veien har vært frem til i dag. Dette gir et veldig godt innblikk i hvordan et galleri blir til.

Ben Frija har holdt på i snart førti år og har mange spennende utstillinger bak seg med en variasjon mellom maleri, installasjonskunst og videokunst. Siden han har vært lenge i bransjen, lengere enn mange, så har hatt fått tid til å opparbeide seg en omfattende portefølje med gode og viktige kunstnersamarbeid. Et galleri har som funksjon å fungere som en formidlende part mellom kunstverk og kunstner på den ene siden og publikum på den andre. Galleriet vil selv velge kunstnere i henhold til sin estetiske profil og dette vil på mange måter bestemme deres sosiale posisjon i kunstfeltet. Og det vil igjen tiltrekke seg et publikum som avhenger av den posisjonen.  Som gallerist bygger du opp, gjennom en rekke utstillinger, en CV og et ”navn” i miljøet og det er ditt omdømme og ditt publikum som avgjør hvor du som galleri befinner deg i kretsløpet. Om du har høy eller lav annerkjennelse og/eller omsetning  henger sammen med hvilket publikum du formidler til og på hvilket grunnlag. En god gallerist må ha sans for motesvingninger i kunstfeltet og god dømmekraft når det gjelder nye tendenser. Og han/hun bidrar til å utvikle tendensene ved å trekke frem kunstnere og verk som blir ettertraktet ved at de blir fremhevet. Det som blir markedsført, blir publikum oppmerksomme på, og ønsker å kjøpe.

Det er ingen tvil om at Galleri K har hatt mye suksess med å satse på det de synes har hatt høy kvalitet, og kan plasseres både i det eksklusive og det kommersielle kretsløpet med høy anerkjennelse men også høy omsetning.

Mange vil mene at det å oppnå denne posisjonen som galleri er den ultimate suksess for det er ingen hemmelighet at det å bygge opp et galleri er ingen enkel oppgave; man skal bygge opp både en kunstnerkrets og en kjøpekrets og det krever mye arbeid

Jeg synes uansett det er en artikkel som er spennende å lese og hvis dere ikke har vært innom galleriet så bør dere ta dere en tur.

Hvis noen er interessert i å lese litt om Kunstforum kan det gjøres her, eller bli mer kjent med Galleri K ved å besøke hjemmesiden deres.

Foto: Helle H.
Foto: Helle H.
Reklamer

One thought on “Å Drive Galleri

  1. Flott blogginnlegg Helle!
    Jeg synes det er interessant hvordan du skriver om Galleri K, det virker som du er genuint interessert og dette er kanskje noe du har lyst til å drive med selv en dag? Teksten din flyter godt og jeg synes dette var veldig gøy å lese om.
    Jeg synes du fletter pensum bra inn i teksten, spesielt det avsnittet om at det er omdømme og publikum som avgjør i hvilket kretsløp du befinner deg i. Synes også det er veldig bra at du trekker frem flere eksempler her på hvordan man driver et galleri.
    Noe jeg savner i blogginnlegget er kanskje litt mer fra artikkelen om hvordan han startet galleriet for 40 år siden, hvilke konkrete utfordringer han hadde når han startet opp. Og kanskje du da kunne hatt en liten refleksjon om det er de samme utfordringene man har i dag hvis man skal åpne et nytt galleri?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s