Odd Nerdrum – Kunstner og/eller økonom?

 

Foto: Sarah Øverby - privat bilde
Foto: Sarah Øverby – privat bilde

L´art pour l ´art eller må en kunstner hele tiden være bevisst samfunnets oppfatning av hans eller hennes profil og funksjon når det gjelder forholdet mellom vedkommendes virksomhet og de dertil hørende økonomiske disposisjoner?

Dette er saken: 

Odd Nerdrum er i disse dager inne i en stor rettsak som nå behandles i Høyesterett. Det dreier seg om 14 millioner kroner han angivelig ikke har betalt skatt for. Kunsthistoriker Dag Solhjell sier til Aftenposten 24 januar at han har gått igjennom alle dokumentene som omhandler rettsaken og kommer til konklusjonen at Nerdrum har betalt skatt. Det eneste han mener kunstneren har gjort feil er å ikke informere om bankboksen han har hatt i Østerike i tre år før nå.

Les mer om saken her: http://www.aftenposten.no/kultur/–Apenbare-feil-i-Nerdrum-saken-7100000.html

Større krav til økonomisk bevissgjøring for kunstnere?

Det kan se ut som om det er et betydelig større krav til en økonomisk bevisstgjøring og evne til å fremstille saker riktig i det offentlige rom når det gjelder kunstnerisk aktivitet. Dette blir klart når man ser på fremlegging av beviser i saken som retten ikke har tatt med. Slik det fremlegges i artikkelen har Odd Nerdrum ikke blitt betraktet som troverdig økonomisk før Dagbladet frembragte beviser slik at Nerdrum kunne eller kanskje måtte bli trodd. Spørsmålet er om et slikt krav til evne til kommunikasjon om ens egen økonomi kan være med på å svekke kunstens autonomi og medføre at gode kunstnere ikke får ro til å produsere kunst av den kvalitet, mengde og bredde som de ellers ville være istand til med gode tilrettelagte omgivelser?

Solhjell betegner slike situasjoner i sin bok Det Norske Kunstfeltet som ”heteronomi”, som ifølge han ”viser til feltets avhengighet av kapitalformer som produseres andre steder – særlig politisk og økonomisk kapital”. Det finnes ikke en ren autonomi eller ren heteronomi, men grader av begge. Ovennevnte sak kan være med på å frembringe viktigheten av å beholde autonomien i kunstproduksjonen til kunstnere som Nerdrum, som ikke får like mye energi og tid til kunsten som før denne saken kom på banen. Et ytterligere spørsmål er om man må være så bevisst sin økonomiske kapital at man hele tiden må ha dette med i sin kunstner-strategi og sin daglig virksomhet.

Autonomi og det historiske perspektiv

Det kan være desto viktigere at kunstnere får beholdt atonomien i kunstproduksjonen ikke minst med tanke på det historiske perspektivet. Adorno poengterer i så måte at ”sin egen epokes ubevisste historieskriving… utgjør en del av epokens bevisste historieskapning”. Det kan også gjelde måten man behandler Munch-museet på – at man ikke ser tilstrekkelig dens plass og betydning i et historisk perspektiv.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s