«Det lykkelige hus» – Edvard Munch

Hva skal til for at Norsk kunst skal få statlig støtte? Er det viktigste kriteriet at det befinner seg i storbyene og er lett tilgjengelig? Er det ikke like viktig å støtte kunsten i distriktsnorge slik at andre steder også tiltrekker seg oppmerksomhet, og ikke minst turister? Munchs hus i Åsgårdstrand er det eneste huset Edvard Munch bodde i som fortsatt er i behold. Dette huset bodde Munch i hver sommer i over 20 år. Mange av de kjente bildene hans ble til der, mange av de med motiver fra byen. Huset er i dag eid av Vestfold Fylkeskommune og har inntil nå ikke fått noe annen støtte, bortsett fra kommunen. Norsk Kulturråd avslo søknaden om støtte til Munchs jubileum i 2013. Senere, i forbindelse med dette ble det kjent at museet mottar 1,2 millioner i gave fra statsbudsjettet.

Munchs hus, Åsgårdstrand. (Foto: Wikipedia, Dagny)
Munchs hus, Åsgårdstrand. (Foto: Wikipedia, Dagny)

Munch ligger et sted mellom det eksklusive og det kommersielle kretsløpet. I det eksklusive kretsløpet settes de kunstneriske verdiene foran alle andre. I dette kretsløpet er det kunstnerisk anerkjennelse som er den spesifikke kapital. I det kommersielle kretsløpet orienterer man seg mer mot de økonomiske verdiene i markedet, her er det salg og salgsverdi som gir anerkjennelse. Bildene til Munch henger på store kjente museer, samtidig som de blir etterlignet og kopiert i små kjedebutikker osv. Vi burde ta godt vare på denne kunsten og tingene han hadde rundt seg. Dette er en god mulighet for byen Åsgårdstrand til å tiltrekke seg turister. Men hvorfor skal det et jubileum eller lignende til for at de skal få støtte? Er det ikke like viktig for kulturnorge at de små stedene blir bevart? Det er mye oppmerksomhet rundt det nye Munchmuseet i Oslo. Mens dette huset som Munch faktisk bodde i, og som betydde mye for han og bildene hans er det ikke mange som kjenner til. Det er på tide at politikerne også ser betydningen av kunst i distriktene og er med på å skape bredde i kulturnorge.

Reklamer

One thought on “«Det lykkelige hus» – Edvard Munch

  1. Her tar du tak i et interessant tema! Jeg synes du på en fin måte belyser de motsetningene som kan finnes mellom by og land, hvor makten i kunst-Norge kan synes å befinne seg i de største byene, kanskje spesielt når det gjelder det eksklusive kretsløpet. Jeg synes du reflekterer godt over dette og du stiller mange spørsmål som får meg til å tenke videre. Du får meg til å ville finne ut mer om dette, og det er veldig bra! Jeg synes du gjør en god gjennomgang av det eksklusive og kommersielle kretsløpet. Det jeg savner er det inklusive kretsløpet. Jeg synes det ville vært naturlig å nevne dette da vi her finner aktørene som ifølge Solhjell prioriterer verdier som har bred kulturpolitisk tilslutning og aktualitet, noe som Munchs hus i Åsgårdstrand, ifølge deg, tydeligvis ikke har. Kanskje kunne det vært interessant å gå videre med dette, hvorfor har de ikke politisk tilslutning? Hva tror du kan være grunnen til det? Det hadde jeg likt å høre mer om. Jeg føler også at det er noen begreper som det hadde vært fint å få klargjort. Munchmuseet er jo en kunstorganisasjon, mens huset til Munch går vel mer under feltet kulturarv? Disse er derfor kanskje ikke direkte sammenlignbare? Her tipper jeg at det også finnes maktstrukturer som det kunne vært interessant å se videre på.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s